Iederéén wil de krenten uit de pap

Ja, er zijn in Nederland bijna 4x zoveel latente (de krenten) dan actieve baanzoekers. Fijn denk je, maar hoe kan ik die bereiken, hoe kom ik met die doelgroep in contact? Om even bij het begin te beginnen, het verschil tussen een latente en een actieve baanzoeker is het volgende; de actieve baanzoeker staat open voor een nieuwe baan en zoekt er actief naar, de latente baanzoeker staat er wel voor open, maar zoekt niet.

En dat laatste maakt het soms lastig om die persoon binnen te halen bij jouw organisatie. Want die groep kijkt niet naar vacaturesites, of zet job-alerts aan. Dat is een groep die een goed aanbod zal overwegen als hij of zij dat krijgt. Dus dat biedt kansen voor recruiters, zou je denken. Maar dan is het handig om te weten dat 64% van de mensen* gelooft dat de kans op succes binnen de nieuwe functie groter is als hij/zij de baan zelf heeft gevonden en hierop heeft gesolliciteerd dan wanneer de baan werd aangeboden door een recruiter. We vertrouwen toch meer op onze eigen intuïtie dan die van iemand anders. En dat is best wel begrijpelijk.

Meeste latente baanzoekers in Zorg, IT, Beleid en Bestuur en Techniek

Maar even terug naar de latente baanzoeker. Zitten die in elke branche zoveel keer meer dan een actieve baanzoeker? Nee dat is niet het geval er steken een aantal branches flink boven de rest uit. De meest latente baanzoekers vind je in Zorg, IT, Beleid en Bestuur en in de Techniek. In die sectoren staan mensen dus positief tegenover een goed aanbod, als het bedrijf, de functie en uiteraard het salaris ze aanspreekt. Maar ook in deze volgorde. Het salaris kan briljant zijn, maar als de functie net niet helemaal is wat je zoekt, zal je het niet doen. Is het salaris top, de functie past bij je, maar voel je dat de organisatiecultuur of visie niet bij je past, dan zal de kans nog steeds klein zijn dat mensen kiezen voor een overstap. Hieruit blijkt maar weer dat mensen eerst een bedrijf overwegen, dan pas een functie en daarna pas de arbeidsvoorwaarden.

Hoe vind je dan die latente baanzoeker? Of hoe vinden ze jou!?

Als je die latente baanzoeker wilt gaan bereiken, heeft het dus weinig zin om alleen een vacature te plaatsen en achterover te gaan hangen om te zien of Mr. of Ms. Perfect erbij zit. Een recruiter inschakelen is een prima optie, maar neem wel mee in je achterhoofd dat een latente baanzoeker de kans op succes hoger acht bij een zelf gevonden baan. Het beste kan je de doelgroep proberen te prikkelen op de plekken waar deze al aanwezig is. Beurzen en evenementen of online kanalen. Ga je daar dan de verschillende functies of de mooie arbeidsvoorwaarden promoten? Uiteraard zijn dat belangrijke onderdelen. Maar het allerbelangrijkste is de organisatiecultuur. Waar staat een bedrijf voor, missie en visie, personeelsbeleid etc. Dat is wat een latente baanzoeker aantrekt. En zorg dan dat je uniek bent, want we kunnen allemaal zeggen dat we de persoon belangrijk vinden, dat je ruimte krijgt om jezelf te ontwikkelen of dat je maatschappelijk betrokken bent. Nee.. wat zeggen jouw medewerkers als je ze vraagt naar wat het uniek maakt om bij jouw organisatie te werken! Dat is wat een latente baanzoeker aanspreekt!

*Onderzoek Indeed onder 22.000 medewerkers

Benieuwd hoe groot de potentiële doelgroep voor jouw organisatie is? Vraag het SIMBA.

Meer blogberichten

SIMBA - Online advertising campagne opzetten

Hoe zet je een advertising campagne op: deel 5

In een reeks van 5 video’s nemen we je mee in de wereld van social advertising. We d... >>

SIMBA - Online advertising campagne opzetten

Hoe zet je een advertising campagne op: deel 4

In een reeks van 5 video’s nemen we je mee in de wereld van social advertising. We d... >>

SIMBA - Online advertising campagne opzetten

Hoe zet je een advertising campagne op: deel 3

In een reeks van 5 video’s nemen we je mee in de wereld van social advertising. We d... >>

-->