Bewust of onbewust? Hoe werkt het brein en wat doen we met die kennis in de marketing

Ons brein krijgt ontzettend veel prikkels te verwerken en er worden enorm veel beslissingen genomen in ons brein. Nu lijkt het dat we dus veel nadenken over de beslissingen die we nemen. En dat doen we ook zeker wel. Maar 95% van de beslissingen die we nemen doen we onbewust. Bijvoorbeeld, je koopt Hagelslag van een bepaald merk. Dat doe je natuurlijk omdat die het lekkerst is, of omdat die het goedkoopst is. Of omdat je het merk leuk vindt, of misschien wel om een andere reden. Of denk je hier eigenlijk niet eens heel goed over na en stop je dat pak onbewust altijd in je winkelmandje. 95% van die beslissingen nemen we dus onbewust. Kan je hier als marketeer dan geen invloed op uitoefenen? Zeker wel, want in die 95% zit je emotie en je overlevingsdrang. Dus als je in kunt spelen op die 2 delen van je brein, dan beĆÆnvloed je dus bewust die onbewuste beslissing šŸ˜‰ Mooi he?

Heel erg focussen op feiten, heeft dus niet altijd zin. Want de Neocortex (het deel van je hersenen dat afwegingen maakt gebaseerd op feiten) wordt bijna altijd beĆÆnvloed door emotie. Kan je als marketeer inspelen op de emotie van je potentiĆ«le klant dan beĆÆnvloed je zijn/haar koopgedrag. Bijvoorbeeld, als je inspeelt op iets dat de persoon herkend (zoals angst, verdriet, verlies of veiligheid en euforie) dan prikkel je de emotie bij je klant en gaat de bewuste klant je onbewust onthouden. Bijvoorbeeld als McDonalds zegt dat ze miljarden hamburgers hebben verkocht, dan denk je; Oh dan is het waarschijnlijk wel veilig, als zoveel mensen me zijn voorgegaan. Of als een verzekeraar zegt dat in er een enorme stijging is in de afname van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen door een lagere premie. Dan kan je denken; Hmm…misschien is het nu wel de tijd om die verzekering af te gaan sluiten.

Feit is dat je kunt inspelen op de emotie van een potentiĆ«le klant. Zodat in een gevorderde fase van een campagne (conversiefase), de Neocortex kan beredeneren waarom het goed is om actie te ondernemen. De potentiĆ«le klant denkt het dan goed te kunnen baseren op de feiten, terwijl het onbewuste beĆÆnvloed is.

Doorpraten over dit soort onderwerpen? Kom gerust eens langs voor koffie!

Meer blogberichten

SIMBA - Online advertising campagne opzetten

Hoe zet je een advertising campagne op: deel 5

In een reeks van 5 video’s nemen we je mee in de wereld van social advertising. We d... >>

SIMBA - Online advertising campagne opzetten

Hoe zet je een advertising campagne op: deel 4

In een reeks van 5 video’s nemen we je mee in de wereld van social advertising. We d... >>

SIMBA - Online advertising campagne opzetten

Hoe zet je een advertising campagne op: deel 3

In een reeks van 5 video’s nemen we je mee in de wereld van social advertising. We d... >>

-->