Onderhoud de relatie met je bestaande én mogelijke nieuwe klanten met marketing automation
Je hebt een prachtige advertisingcampagne gedraaid. Meer dan 100.000 mensen hebben je voorbij zien komen in hun socials of via een display advertentie. Veel daarvan hebben ook je website bezocht. Maar daarna ben je ze kwijt. Je hebt er geen grip meer op. Toch? Nee! Marketing automation helpt je om de relatie te onderhouden met zowel bestaande als nieuwe klanten.
Wat is marketing automation
Het woord zegt het al, het gaat om het automatiseren van jouw marketing activiteiten. Maar daarmee wordt te weinig glorie gegeven aan het echte voordeel. Het gaat verder dan geautomatiseerde e-mails sturen naar een groep die zich heeft aangemeld voor lijst X of Z.
Van lead generation, nurturing naar let’s go
Het is een mooie vorm van lead marketing. Wat je doet is jouw doelgroep zich comfortabel laten voelen. Het maakt niet uit wanneer iemand instroomt. In jouw bus is er altijd een plekje vrij, precies zo ingericht dat de rit ontspannen zal zijn. Dus of er nog wat onwennig heen en weer wordt geschoven of al geblaakt wordt van zelfvertrouwen, jij herkent de behoefte van jouw doelgroep(en).
Herken de behoefte met triggers
En dan sla je de spijker op zijn kop. Het herkennen van een behoefte: dat is de echte kracht van marketing automation. Triggers spelen hierbinnen een belangrijk rol. Je kunt hierbij denken aan een nieuwsbrief aan- of afmelding, websitebezoek of een aankoop. De personen die deze acties uitvoeren, wel of niet in combinatie met andere triggers, staan niet in dezelfde laag van jouw funnel. Ze hebben dus andere behoeftes.
Nu jij hiervan op de hoogte bent kun je jouw communicatie daarop afstemmen. Met verschillende berichten, via verschillende kanalen. Denk bijvoorbeeld aan e-mail communicatie, aangestuurde advertentiecampagnes, maar ook gepersonaliseerde content op de website en SMS-berichten. Dit alles stel je in een software programma als Active Campaign.
Waarom zou je ervoor kiezen
Wij geloven in de kracht van een goed doordachte funnel. Precies dat is wat je met marketing automation doet. Je zoomt in op de verschillende doelgroepen: wat doen ze en waar zouden ze behoefte aan hebben? Vervolgens denk je na over relevante communicaties voor elke groep. Je gaat de verschillende doelgroepen en bijhorende nuances echt zien. Het is daarbij een mooie aanzet om marketing en de sales binnen jouw bedrijf beter met elkaar te verbinden.
Stap voor stap
Marketing automation is voor sommige ondernemers spannend om mee te beginnen. Bij SIMBA geloven we in de drie-staps-strategie: je hebt altijd gelopen, dan fiets je met zijwieltjes en uiteindelijk roets je over het fietspad. Wij helpen je stap voor stap om marketing automation op te tuigen en je klanten die persoonlijke benadering te geven die ze verdienen.
Meer weten of eens zo’n marketing automation systeem van binnen zien? Kom eens langs, dan kijken we hoe jij het voor jouw onderneming in kunt zetten.
Naast Marketing automation bieden we ook andere oplossingen in de online advertising wereld:
Hoe we deze facetten verbinden? Dat lees je op de pagina ‘Online advertising strategie’.
Leer ons nóg beter kennen
De helden van SIMBA
Een SIMBA-held herken je meteen: energiek, gedreven en een echte vakidioot. Het SIMBA-team heeft er zin in. Ook als het ...>>
SIMBA’S Werken
Wat we doen, doen we met passie. Soms is dat het genereren van naamsbekendheid of van leads. Dan het stimuleren van de k...>>