Kaartverkoop nieuwe bezoekers: Theater Lampegiet
‘Het bereiken, raken en verrassen van onze eigen klanten is aan ons. Voor níeuwe klanten helpt SIMBA!’
Wie is Theater Lampegiet?
Lampegiet is een middelgroot theater in Veenendaal, dat een regionale culturele rol inneemt. Dat doen ze door middel van een gevarieerd aanbod aan voorstellingen voor verschillende doelgroepen. Sinds de oprichting van het theater in 1988 heeft het een flinke groei doorgemaakt.
Vraagstelling
Theater Lampegiet heeft ruim 130 voorstellingen door het jaar heen. Een deel daarvan verkoopt zichzelf doordat het bekende producties of gezelschappen zijn. Andere voorstellingen hebben meer promotie nodig. SIMBA voert voor Theater Lampegiet de campagnes op social media, om zo nieuwe doelgroepen aan te boren op basis van interesse en de kaartverkoop te stimuleren.
Aanpak
Samen met de marketingmedewerkers van Theater Lampegiet bekijken we voorafgaand aan het theaterseizoen welke voorstellingen in aanmerking komen voor promotie via social media. Daar liggen verschillende criteria aan ten grondslag, zoals het genre, de dag of datum van een voorstelling, reeds verkochte kaarten in de voorverkoop of een specifiek verwachte doelgroep.
Vanuit het theater en de impressariaten van de voorstellingen wordt content gedeeld. Samen kijken we naar de kwaliteit van de beelden en zoeken we juiste tone of voice die deze doelgroep aanspreekt. Wij maken deze teksten en beelden “social ready” en gaan op basis van deze input op zoek naar de juiste doelgroep.
De funnel die we vervolgens creëren is als volgt:
Fase 1: We proberen de doelgroep aan te spreken met video. Hierbij maken we gebruik van de data die de video ons oplevert. Kijken mensen langer naar een video van een voorstelling, dan weten we dat men geïnteresseerd is. Die doelgroep wordt geretarget en aangemoedigd om kaarten te kopen.
Fase 2: Doelgroep die in fase 1 betrokken is geweest wordt gestimuleerd naar de website te gaan en meer te lezen over de voorstelling.
Deze campagnes draaien op Facebook en Instagram. We monitoren de campagnes en sturen bij waar nodig. Maandelijks spreken we de resultaten door en bespreken zo mogelijke verbeterpunten.
Resultaat
In de afgelopen jaren hebben we verschillende voorstellingen uitverkocht door middel van deze social media strategie. Daarnaast is de algemene naamsbekendheid van Theater Lampegiet regionaal gegroeid mede door onze social media-aanpak.
Sales- en marketingmanager Jeanine Dijkhuis: ‘Het bereiken, raken en verrassen van onze eigen klanten is aan ons. Voor níeuwe klanten helpt SIMBA!’
Meer casussen
300 tickets verkocht voor 40+ danceparty
Je bent 40+ en hebt zin om een avond heerlijk uit je dak te gaan. Een avond waar je met ... >>
Gelderland Herdenkt
Ruim 400.000 bezoekers bereikt in 4 maanden Wie is Gelderland Herdenkt? Gelderland lag va... >>
The Bootleg Sixties
Een uitverkochte theaterzaal met rock’n rollpubliek: hoe je slim targeting toepast in so... >>
B2B leadmarketing: REHAU Nederland
Milco van Ee, REHAU Nederland: ‘Er gaat een (online) wereld voor ons open’ Wie... >>
Employer branding: Skylift
Ilona Elemans, SkyLift: ‘We hadden ineens sollicitanten voor de deur staan’ &n... >>