Gelderland Herdenkt
Ruim 400.000 bezoekers bereikt in 4 maanden
Wie is Gelderland Herdenkt?
Gelderland lag van 17 september 1944 tot en met 5 mei 1945 in de frontlinie. Te beginnen met de Operatie Market Garden in september 1944 en eindigend met de Duitse capitulatie in mei 1945. Grote delen van de provincie waren frontgebied, met evacuaties, onderwaterzettingen, verwoestingen en duizenden burgerdoden als gevolg. Alle Gelderse regio’s kregen in deze maanden met de oorlog te maken.
In 2019 en 2020 is deze episode 75 jaar geleden. In heel Gelderland wordt gewerkt aan projecten om stil te staan bij de gebeurtenissen van toen en om de Bevrijding en 75 jaar vrijheid te vieren. Het is aan huidige en nieuwe generaties om lessen te trekken uit het verleden, te beseffen dat vrede en vrijheid niet vanzelfsprekend zijn.
De vraag aan SIMBA
Het platform Gelderland Herdenkt werd gelanceerd met een website en app met allerlei informatie over de herdenkings en vieringsperiode en de activiteiten die daarin plaats vinden. De vraag aan SIMBA: kunnen jullie dit platform met advertising onder de aandacht te brengen om meer bezoek naar de website te trekken en om app-installatiess te generen?
Zoekmachine-advertenties en social advertising zijn een gouden combinatie
Aanpak
We kiezen voor een tweeledige aanpak: zoekmachine-advertenties en social advertising. We bekijken ze hier beide.
Via Google en Bing trekken we relevant zoekverkeer aan, mensen die gericht bepaalde zoektermen intikken. Om dit verkeer via Google en Bing naar de website te trekken hebben we in samenwerking met de opdrachtgever een zoekwoordenlijst gecreëerd die in Google en Bing Ads is geoptimaliseerd met synoniemen en andere relevante zoekwoorden. Door goed te kijken naar de resultaten in de startfase is er bepaald welke zoekwoorden het meest effectief waren om daarna de zoekwoordenlijst te optimaliseren.
Naast het gerichte zoekverkeer is er ook een doelgroep die interesse heeft zaken rondom WOII en Vrijheid. Deze doelgroep zoekt wellicht niet op bepaalde zoekwoorden in Bing en Google. Maar heeft op Facebook of Instagram wel aangegeven interesse te hebben in deze onderwerpen. Deze doelgroep triggeren wij op deze social media kanalen met video’s die speciaal ontwikkeld zijn voor Gelderland Herdenkt. Deze video bevatten 5 betekenisvolle verhalen (bijvoorbeeld Operatie Market Garden, de Frontlinie, de Jodenvervolging, het Rijnlandoffensief en de Bevrijding). De beelden prikkelen de doelgroep langer te kijken naar de video en door te klikken naar de website. De data die deze video oplevert, zorgt dat we nog meer mensen kunnen vinden die lijken op de mensen die langer naar deze video’s kijkt. Daardoor wordt de doelgroep steeds relevanter.
Resultaten
In de eerste 4 maanden van de campagne zijn er via Google en Bing 198.339 vertoningen geweest. Via social media hebben we 236.934 mensen bereikt. Van deze doelgroepen zijn er 29.851 mensen die doorgeklikt hebben naar de website van Gelderland Herdenkt. Gemiddeld bezocht een bezoeker 3,31 pagina en een bezoeker bleef gemiddeld 2:13 min op de website. Het bouncepercentage van de bezoeker ligt 42%. Allemaal prima cijfers, die alleen maar beter worden gedurende periode door de optimalisatieslag die er continu gemaakt wordt.
Gelderland Herdenkt is hiermee uitstekend op de kaart gezet bij een relevante doelgroep. Dat zien we terug in het directe verkeer naar de website. Mensen hebben Gelderland Herdenkt door de campagnes leren kennen en komen terug naar de website. Bijna 15% van de bezoekers keert terug op de website.
Meer casussen
300 tickets verkocht voor 40+ danceparty
Je bent 40+ en hebt zin om een avond heerlijk uit je dak te gaan. Een avond waar je met ... >>
The Bootleg Sixties
Een uitverkochte theaterzaal met rock’n rollpubliek: hoe je slim targeting toepast in so... >>
B2B leadmarketing: REHAU Nederland
Milco van Ee, REHAU Nederland: ‘Er gaat een (online) wereld voor ons open’ Wie... >>
Employer branding: Skylift
Ilona Elemans, SkyLift: ‘We hadden ineens sollicitanten voor de deur staan’ &n... >>
Kaartverkoop nieuwe bezoekers: Theater Lampegiet
‘Het bereiken, raken en verrassen van onze eigen klanten is aan ons. Voor níeuwe kl... >>